Alle grootboekrekeningen tezamen vormen het grootboek. Op een grootboekrekening verwerk je inkomsten en uitgaven. Hierbij is de grootboekrekening een soort van verzameling van dezelfde kosten of uitgaven.
Waar komt de naam grootboek vandaan?
Voor het digitale tijdperk werd de boekhouding op papier bijgehouden. Omdat dit na verloop van tijd een omvangrijk boekwerk werd, ontving het de naam grootboek.
Het belang van een goed rekeningschema
Door een goed schema aan te maken voor de verschillende grootboekrekeningen, maak je de boekhouding overzichtelijk. Je kunt dan snel zien hoeveel geld je aan bepaalde zaken spendeert. Of hoeveel van jouw opbrengsten je haalt uit verschillende inkomstenbronnen.
Grootboekrekeningen tezamen vormen weer de balans of de winst- en verliesrekening. Alle inkomsten en uitgaven, bezittingen en schulden dienen hierin opgenomen te worden.
Zijn er richtlijnen vanuit de belastingdienst?
In principe stelt de belastingdienst geen voorwaarden aan het grootboekrekeningschema. Wel wordt er als eis gesteld dat een boekhouding overzichtelijk dient te zijn, waardoor deze relatief eenvoudig te controleren is. Dit principe vereist een overzichte grootboekrekeningschema.
Pas het rekeningschema dat je wilt gebruiken aan op jouw onderneming. Een teveel aan gebruikte grootboekrekeningen maakt een boekhouding ook overzichtelijk.
Grootboekrekening aanmaken
Boekhoudsoftware bevat standaard een aantal grootboekrekeningen. Daarnaast heb jezelf de vrijheid om meer rekeningen aan te maken, indien je deze nodig hebt. Zo dien je binnen het grootboek een aparte rekening aan te maken per bankrekening die je gebruikt.
Indien je meer dan één bankrekening gebruikt, dan zal je al direct een extra grootboekrekening aan dienen te maken.
Let goed op de structuur die je gebruikt
Het is van belang welke nummering je gaat gebruiken. Ook hier dien je structuur in aan te brengen. Op die manier kan je grootboekrekeningen die bij elkaar horen weer eenvoudig gegroepeerd weergeven.
Bijvoorbeeld geef je het nummer 20000 aan een bankrekening, ga dan geen nummer zoals 54000 aan een tweede bankrekening geven. Gebruik in dat geval bijvoorbeeld het nummer 20010. Op die manier weet je dan, dat alle grootboekrekeningen die met 200 beginnen, toebehoren aan een bankrekening.
Hetzelfde geldt voor de kosten. Gebruik je 400100 voor de online marketingkosten, geef dan de rekening die je gebruik voor andere marketingkosten bijvoorbeeld 400200. Dit kan jezelf eenvoudig inrichten in het online boekhoudprogramma dat je gebruikt.