Afschrijving berekenen

Afschrijving berekenen

De term afschrijving kom je in verschillende contexten tegen. Zo ook binnen het boekhouden. De afschrijving berekenen is iets wat je dient te doen wanneer je een vaste activa aanschaft.

Wat zijn afschrijvingen?

Indien je iets aanschaft, wat meerdere bedrijf cyclussen meegaat en waarvan de aanschafwaarde groter is dan 450€, dan dien je deze te activeren.

In de praktijk betekent dit dat je deze niet direct als kosten in de winst- en verliesrekening boekt, maar je plaatst deze op de balans.Vervolgens ga je de afschrijving berekenen. Het periodieke afschrijvingsbedrag komt vervolgens ten laste van de winst.

De veruit meest gebruikte methode om de afschrijving te bereken is de lineaire methode. Hierbij verdeel je het bedrag van de afschrijvingen gelijkmatig over het aantal perioden.

Hoe bereken je het afschrijvingsbedrag?

Er zijn een 3 tal factoren die je mee dient te nemen bij deze berekening:

  1. De aanschafkosten van het bedrijfsmiddel
  2. De levensduur
  3. Eventueel een restwaarde, zoals bij auto`s vaak het geval is

De formule voor het berekenen van de afschrijving is vervolgens vrij eenvoudig:

(aanschafwaarde - restwaarde) / levensduur

Je kan zelf kiezen hoe je de afschrijvingen in de boekhouding verwerkt. Je kan dit jaarlijks doen maar bijvoorbeeld ook per kwartaal of per maand. 

Persoonlijk heb ik een sterke voorkeur voor maandelijks. Alleen op die manier heb je maandelijks een goed inzicht in het resultaat van jouw onderneming.

Je begint met afschrijven in het jaar van aanschaf.

Vaste activa en afschrijving

Afschrijven doe je alleen op vaste activa. Overige aankopen voor een bedrag van minder dan 450€ of die slechts een bedrijfscyclus meegaan, boek je direct ten laste van de winst- en verliesrekening. 

Dit geldt uiteraard niet voor voorraden. Deze dien je ook op de balans op te nemen in de post voorraden. 

Vaste activa en afschrijven met een boekhoudprogramma

Met een goed boekhoudprogramma is zelf de afschrijving berekenen niet nodig. Door de parameters zoals hierboven beschreven worden de periodieke afschrijvingsbedragen automatisch berekend. Bovendien kan  je aangeven hoe frequent je de afschrijving wil boeken. Jaarlijks of maandelijks. En vervolgens wordt automatisch voor jou verwerkt.

Vaste activa en ZZP

Bijna iedere onderneming heeft wel vaste activa. De een meer dan de ander. Een ZZP`er of eenmanszaak zal doorgaans niet zoveel vaste activa bezitten als dat een MKB onderneming.. 

Hierdoor ben ik van mening dat voor elke onderneming een goed online boekhoudprogramma een must is.  Ook voor de ZZP administratie en de boekhouding van een eenmanszaak dien je de afschrijvingen correct te verwerken. Er zijn voldoende goedkope boekhoudprogramma`s beschikbaar

Bedragen activeren zonder de BTW.

Bij elke factuur die je boekt kan je de BTW terugvorderen. Ook bij de aanschaf van vaste activa. Het bedrag wat je op de balans activeert is dan ook het bedrag exclusief BTW.

De levensduur bepalen

Op het moment van aanschaf is het soms niet duidelijk in te schatten hoe lang iets meegaat. Daarnaast is er een verschil tussen de technische levensduur en de economische levensduur. Zo zal een laptop technisch gezien wel 10 jaar mee moeten gaan.

Echter, na een jaar of 3 of maximaal  5 is de laptop dermate verouderd en langzaam geworden dat het economisch gezien beter is een nieuwe aan te schaffen. Dit geeft exact het verschil aan tussen de economische en technische levensduur.

Bij de afschrijving berekenen ga je altijd uit van de economische levensduur.

De belastingdienst heeft bepaalde richtlijnen opgesteld wat betreft de afschrijvingsduur. Hier dien je jezelf aan te houden. Heb je iets gekocht wat je niet direct in een categorie kan plaatsen, kijk dan naar een categorie die het dichts in de buurt komt. Als dit niet werkt dan dien je zelf de vermoedelijke gebruiksduur in te schatten.

Een paar voorbeelden van de standaard afschrijvingstermijn van de belastingdienst zijn als volgt:

  • Bij computerapparatuur heb je de keuze tussen 3 of 5 jaar. 
  • Voor gereedschappen is de standaard 5 jaar

De afschrijvingsperiode kan maximaal 20 jaar zijn. Meer details kan je terugvinden op de website van de belastingdienst.

Boekwaarde op de balans

De standaard weergave op een balans is dat je de aanschafwaarde, cumulatieve afschrijvingen en de boekwaarde weergeeft. De boekwaarde is hier de aanschaf min de cumulatieve afschrijvingen. 

Het effect op de te betalen belasting

Doordat afschrijvingen de kosten over meerdere jaren verdelen, zal in eerste instantie de winst hoger uitvallen dan dat je het gehele bedrag in een keer als kosten had opgenomen.

Dit is echter een tijdelijk effect. In opvolgende jaren zal de winst en dus de belasting lager worden omdat je nog bedragen als afschrijvingen en dus kosten kan boeken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *